Rådgivning

Ställ frågor - vi svarar!

Här har vi samlat de mest frekvent ställda frågorna och svaren. Vi vet att många människor har olika livssituationer vilket gör att vi inte har kunnat samla alla frågor. Om du inte hittar svaret på din fråga nedan så går det bra att fylla i formuläret nedan för att ställa din fråga så svarar vi gärna på den omgående.  

 

Vanliga frågor

Vad innebär personlig assistans?


Personlig assistans är ett personligt utformat stöd som ges åt personer som på grund av stora och varaktiga funktionsnedsättningar behöver hjälp med att tillgodose sina grundläggande behov. Personlig assistans kan ges till personer som tillhör personkrets 1, 2 eller 3 enligt 1 § LSS.




Är det svårt att byta assistansbolag?


Nej, det är inte svårt att byta anordnare av din personlig assistans. Vi hjälper dig att hitta ett nytt bolag som känns rätt för dig sedan går kontakten smidigt mellan ditt nya bolag och ditt gamla bolag och din assistans fortsätter som vanligt.




Går det snabbt att byta assistansbolag?


Ja, det brukar gå snabbt vid bytet av assistansbolag, vi erbjuder dig förslag inom 24 timmar så att du har något att ta ställning till. Vi kontaktar även de tilltänkta kandidaterna så att de vid en eventuell kontakt är redo för ett möte.




Hur gör jag om jag har uppsägningstid?


Vi vet att vissa bolag har en uppsägningstid på upp till 3 månader. Denna försöker vi alltid att förhandla bort vid ett bolagsbyte.




Jag behöver hjälp med att ansöka om personlig assistans?


I Assistansupplysning så ingår även juridiskrådgivning. Har du ett behov av personlig assistans men inget beslut så hjälper vi gärna dig att komma i kontakt med branschens bästa jurister som arbetar med dessa frågor dagligen. När du väl har ett beslut så hjälper vi dig givetvis att hitta det optimala bolaget för din assistans.





Hittar du inte svaret ovan?

Fyll i formuläret så svarar vi på din fråga!